خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/29 - 18:52
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نوباوه در تشریح مواد هنری و سینمایی برنامه هفتم توسعه؛

تولید سالانه 20 فیلم فاخر / نبودن اسم برخی هنرها در متن برنامه هفتم به معنی عدم توجه به آن‌ها نیست

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت سالانه حدود 10 فیلم سینمایی تولید می‌کند و توان و ظرفیت تولید این تعداد فیلم را دارد؛ گفت: با توجه به اینکه نیاز کشور بیش از 10 فیلم در سال است، در لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم که این تعداد را به 20 فیلم در سال برساند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ویژه برنامه بررسی فصل 15 برنامه هفتم توسعه شبکه خبر، درباره تولید سالانه 20 فیلم سینمایی فاخر توسط دولت براساس ماده 74 این لایحه، عنوان کرد: در شعار اولیه خود دولت و در ارائه لایحه مربوط به برنامه توسعه هفتم در بخش فرهنگی، یک بند بسیار مهم آمده و دولت اشاره کرده این برنامه یک بازطراحی ساختار فرهنگی کشور است، زمانی هم که «بازطراحی» عنوان می‌شود؛ یعنی هرآنچه در گذشته وجود داشته دچار مشکلاتی در کف یا حداقل بوده و می‌خواهیم آن را ارتقاء دهیم.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: بر اساس همین خواسته دولت و صحبت‌های مقام معظم رهبری که به نمایندگان فرمودند شما باید محوری عمل کنید، ما در برنامه هفتم یک آسیب‌شناسی بسیار وسیع از همه حوزه‌ها انجام دادیم و نیازهای امروز جامعه را در نظر گرفتیم. مثلا توجه کردیم که امروز در حوزه فضای مجازی چه نیازی داریم؛ در کنار بحث اینترنت،  اینترنت کودکان و نوجوانان را طراحی کردیم که دولت هم پذیرفت انجام دهد. یا مثلاً در تولیدات سینمایی، پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای و این قبیل مسائل که امروز با آن جامعه برخورد دارد، مواد مهمی ارائه کردیم.



نوباوه با تاکید بر اینکه سینما یکی از مهم‌ترین بخش‌های هنرهای نمایشی است و ما به سینما و تئاتر خیلی توجه داریم، اضافه کرد: در حال حاضر دولت سالانه حدود 10 فیلم سینمایی با هزینه دولتی و از طریق سازمان‌ها و نهادهایی مانند بنیاد فارابی و ... که در اختیار دارد، تولید می‌کند. مثلاً در جشنواره فیلم فجر سال گذشته شاید 6 تا فیلم از تولیدات دولتی حضور داشت. بنابراین دولت توان و ظرفیت تولید این تعداد فیلم را دارد، اما  با توجه به اینکه نیاز کشور بیش از این است، در لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم که این 10 تا فیلم را به 20 فیلم در سال برساند که شدنی است. البته باید توجه داشت سینمای ایران در حال حاضر سالانه حدود 100 فیلم با مشارکت بخش‌های خصوصی تولید می‌کند و آنچه در برنامه هفتم مصوب شده مخصوص بخش دولتی است.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره موضوعات انتخابی این فیلم‌ها هم عنوان کرد: اتفاقاً در موضوع  نظرمان را به محتوا معطوف کردیم و ژانرها یا موضوعات مختلف از جمله سبک زندگی ایرانی-اسلامی، دفاع مقدس، موضوع کودک و نوجوان -که بسیار برای ما مهم است- حتی پویانمایی در سینما هم در آن هست.



نوباوه با اشاره به اینکه همه این مسائل و موارد را با بررسی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه، سازمان صداوسیما و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی کردیم، اضافه کرد: جالب است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاعیات خود از بند 74 اعلام کرد امسال -که هنوز برنامه شروع نشده- به تولید 20 فیلم رسیده‌ایم. البته این تعداد تولید در طول برنامه هر سال به طور تصاعدی یک درصدی بالا می‌رود و امیدوارم در پایان برنامه بتوانیم به تولید 50 تا 60 فیلم فاخر هم دست پیدا کنیم.



نماینده کمیسیون فرهنگی در کمیسیون تلفیق مجلس در ادامه با اشاره به بی‌توجهی به سایر هنرها غیر از سینما مانند موسیقی و تجسمی در این برنامه هفتم توسعه گفت: اتفاقا یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که ما انجام دادیم، همین بحث بود که بسیاری از هنرها مانند تئاتر بسیار مظلوم واقع شده‌اند و بایسته‌های اولیه را هم ندارد؛ اما باید توجه داشت که در برنامه‌نویسی معمولاً خیلی به جزئیات اشاره نمی‌شود، اما از دیگر سو بودجه‌هایی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دادیم، و تکالیفی برای آن تعریف و تعیین کردیم.



نوباوه اضافه کرد: مثلاً در حوزه موسیقی -که یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین حوزه‌های هنری است که آحاد جامعه با آن ارتباط دارند- برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویت ارکستر سمفونیک‌ها و سازمان صداو‌سیما تکالیفی تعیین کردیم؛ حتی برای نویسندگان و شعرا و حتی بیمه‌های این افراد هم یک نگاه بایسته داشتیم و طرح‌های خوبی ارائه دادیم که امیدوار هستم در نتیجه آن حداقل این برنامه نسبت به برنامه ششم یک قدم 50 درصدی در کیفیت برداشته باشد.



نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌ها و نهادها گله دارند که چرا اسمی از ما در برنامه برده نشده است، گفت: اصلاً لزومی ندارد در برنامه به این جزئیات اشاره شود. مثلاً در مورد صداو سیما خواهید دید با وجود اینکه صداوسیما این همه فعالیت دارد، فقط به چند موضوع آن اشاره کردیم؛ اما وقتی به ارتقاء آن می‌اندیشیم، در خدمت تحقق این هدف  یک بودجه خاص برای آن تخصیص می‌دهیم.



 نوباوه در توضیح این مسئله ادامه داد: مثلاً ما در مجلس یک بودجه برای جبهه انقلاب فرهنگی و هنرهای گوناگونی که حتی جنبه مردمی دارند، اختصاص می‌دهیم. اگرچه اسم نیاورده اما در ذیل آن به همه این هنرها اشاره می‌شود که باید در این زمینه‌ها صرف شود. در مورد هنرهای تجسمی، هم حتی به مسائلی مانند موزه‌هایی که هنرمندان بتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند یا نمایشگاه‌هایی که به شکل مجانی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد را در مفاد بندها مد نظر داشتیم، بنابراین اگرچه به دلیل کثرت کار برنامه‌نویسی اسمی نیامده، اما خیال هنرمندان راحت باشد که به مسائل آنان توجه شده است.



نوباوه با تاکید بر اینکه برنامه‌نویسی کار بسیار سختی است و شاید در بخش فرهنگی مطول‌ترین مواد را داریم، گفت: امیدواریم بتوانیم رای موافق نمایندگان مجلس را در همه این مواد کسب کنیم تا به حداکثر اهداف خود برسیم و بتوانیم یک گام عملی خوب در حوزه فرهنگ کشور برداریم./



پایان پیام

  • کد خبر : 370289
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار